Sorry arme kindertjes, Unicef Zweden is niet aardig.

Unicef Zweden heeft met een technisch trucje, gekoppeld aan een leuk ideetje een online campagne gedaan en hier internationale online persaandacht voor gekregen. Het is alleen jammer dat deze aandacht vooral lijkt te impliceren dat Unicef (en de VN) in de strijd om online privacy, aan de kant staat van bedrijven die verdienen aan het verkopen van je persoonlijke data.

Drama & een betere wereld
Bezoekers van de website van de Zweedse krant Dagens Nyheter die een adblocker hadden geïnstalleerd kregen door een slimmigheid wél een advertentie van Unicef Zweden te zien, met de tekst: “Children’s rights should never be blocked”. De copywriter ging er blijkbaar vanuit dat iedereen die een adblocker heeft geïnstalleerd, daar ook continu bewust mee bezig is.
Deze dramatische en niet hele sterke copy ten spijt, deed de banner het heel goed. De CTR was maar liefst 3%, 300% meer dan een reguliere banner. Het lijkt haast wel alsof dit de enige banner was die mensen te zien kregen! Oh, wacht.

Unicef donateur is een potentiële blocker
Wat wel indrukwekkend genoemd mag worden, 1 op 10 van de mensen die klikten op de banner, schreven zich op de campagnesite ook daadwerkelijk in (al is mij niet helder wat dat inschrijven inhield). Da’s veel. Wat je hieruit kunt concluderen, is dat mensen die adblockers installeren, bovengemiddeld betrokken zijn bij kinderrechten. Of, andersom geredeneerd, mensen die maatschappelijk bevlogen zijn, voelen meer weerstand tegen banneradvertenties. En als ik het dan even helemaal gek maak; mensen die zich willen inzetten voor een betere wereld, willen liever niet dat allerlei commerciële partijen privacy gevoelige informatie over hen verzamelen.

Jij negeert kinderrechten vriend
Mashable pikte de campagne op en plaatste na een gesprek met hun PR bureau een stuk onder de kop: “UNICEF claims ad blockers may be blocking ‘children’s rights”. En op nu.nl was zelfs de volgende zin over de campagne te lezen: “Ook wil ze (Unicef, EF) met de campagne laten zien dat adblockers voor de VN een doorn in het oog zijn.” Dat lijkt me een nogal onwenselijk spin voor Unicef. Ik kan me niet voorstellen dat een fondsenwervende organisatie haar klaarblijkelijk potentiële donateurs tegen zich in het harnas wil jagen, door een campagne te maken waarmee ze zeggen: jij negeert kinderrechten vriend! Noch dat ze wil zeggen: Zet uit die adblockers, misschien zijn er wel goede doelen zonder enige communicatieve inspiratie die je een banner willen laten zien en daar moet jij je strijd om je privacy en zielerust direct voor staken. Dat lijkt me niet de boodschap waar we Unicef voor nodig hebben.

Unicef Zweden. Gewoon niet zo aardig?
Eerst dacht ik dat deze nogal vreemde boodschap veroorzaakt werd door een te gretig PR bureau dat met een lekkere kop boven het persbericht een verder weinig opvallend campagne-ideetje de pers in slingerde. Maar toen zag ik dat Unicef Zweden in 2013 al eens een online campagne onder de titel: “In ruil voor je Facebook like, vaccineren wij nul kinderen tegen polio.” Boodschap: bespaar ons je likes en slacktivisme, we willen je harde euro’s en anders niks. Al hebben zij ook wat vriendelijkere uitingen met die boodschap gemaakt.

Ik ben geen Zweed, dus misschien begrijp ik de Zweedse cultuur onvoldoende maar het lijkt me niet slim om mensen die positief staan tegenover je doelen er vervolgens van langs te geven: Jouw like hebben we niet nodig, met jouw adblocker doe je kinderen dingen aan. Ik denk dan: ‘met het geld dat je uitgeeft aan je spotje, vaccineer je ook nul kinderen, toch doe je het.*’ Ik ben in elk geval blijer dan ooit met Paul van Vliet. Maar voor de zekerheid gaat mijn bijdrage aan mensenrechten toch maar naar Amnesty en Bits of Freedom.

*Aandacht helpt. Likes helpen. Geven helpt meer. Einde les.

Geef een reactie

