Zomaar iets over sociale media.

Dè marketing buzz-term van 2010: sociale media. Als je er als organisatie niet aan meedoet, dan doe je überhaupt niet meer mee. Dat kan leiden tot paniekvoetbal onder marketing en/of communicatie professionals en/of managers waarvan velen niet verder komen dan e-mail en Google (n00bs). In hoeverre biedt een cursus uitkomst?

Netwerk van sociale media

Via Technorati kwam ik op  een forum een link naar aantal plaatjes tegen die ik vervolgens heb gekopieerd van dilbert.com, deze bewerkt met fotoflexer, (om m’n Flickr stream niet te vervuilen) gesaved in Picasa en de url verkort met bit.ly, je weet uiteindelijk maar nooit.

Na het plakken van deze url (http://bit.ly/af2HAg), typ en publiceer ik deze blogpost die automatisch wordt doorgeplaatst op m’n Facebook en m’n Hyves account, bereikbaar is via m’n persoonlijke homepage en tevens wordt gepromoot op m’n Twitter stream, welke ook wordt gepubliceerd op mijn Linkedin profiel.

Basishandelingen

En dit zijn dan alleen nog basishandelingen voor de gemiddelde cloud computende, sociale media gebruiker. Waarmee ik maar gezegd wil hebben, een ‘2.0 cursus‘ is een nuttige introductie, maar verder is het net als met autorijden. Je leert het alleen als je het vervolgens ook gaat (en blijft) doen. Wil je er dus iets van snappen, ga ermee aan de gang.

Een succesvolle social media aanpak

Tenslotte: hierboven genoemd voorbeeld is een netwerk van één persoon. Op ieder platform linkt dit netwerk aan de netwerken van de contacten op dat platform. Die contacten kunnen bijvoorbeeld wel gebruik maken van Foursquare, Gowalla. Of ze plaatsen het plaatje door op Twitpic of Mobypicture. Of ze tippen een relevant filmpje op Youtube of Vimeo? Successen in sociale media zijn net zo moeilijk (onmogelijk) te voorspellen als in de niet digitale wereld, want de verbindingen zijn even talloos, de succesfactoren even ongrijpbaar. Iemand die je een succes garandeert lult uit z’n nek.

Owja; commentaar op deze tekst kan gegeven worden via alle bovengenoemde kanalen (of Digg deze post gewoon als je ’t leuk vindt’). Levert gelukkig geen stress op, want het wordt allemaal doorgestuurd naar één e-mail adres.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s